انتخابات فرمایشی ژنرال فراعنه

گروه بین‌الملل: هیئت ملی انتخابات مصر دیشب (دوشنبه) باب رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری را که قرار است پایان مارس آتی برگزار شود، بست.
نکته حائز اهمیت اینجاست که هیچ چهره شاخصی برای رقابت با «عبدالفتاح السیسی» کاندیدای انتخابات مصر نشد و گزینه‌های محتمل نیز با بگیر و ببند یا ضرب و شتم مجبور به کناره گیری شدند. 
روزنامه رای‌الیوم نوشته است که در ساعات گذشته نزدیکان نظام مصر از جمله مصطفی بکری عضو پارلمان اسامی‌را مطرح کرده‌اند که مورد تایید عبدالفتاح سیسی، ‌رئیس‌جمهوری مصر در رقابت‌های انتخاباتی است. از جمله این چهره‌ها می‌توان به موسی مصطفی موسی، رئیس حزب لیبرال «الغد»، اکمل قرطام، رئیس حزب محافظه‌کاران و احمد الفضالی، رئیس حزب دموکراتیک «صلح» که همگی پیش از این حمایت خود را از سیسی در انتخابات آتی اعلام کرده بودند، اشاره کرد.
با گذشت دو روز از اینکه حزب لیبرال «الوفد» از معرفی کاندیدایی برای انتخابات آتی مصر خودداری کرد و نیز پس از تاکید احزاب مخالف و موافق بر عدم ورود به انتخابات، مصطفی بکری اعلام کرد که یک کاندیدا از یکی از احزاب سیاسی را امروز معرفی خواهد کرد. بکری توئیت کرد، سیسی هرگز تنها کاندیدای دور آتی رقابت‌های ریاست جمهوری نخواهد بود بلکه یک کاندیدا در برابر او قرار خواهد داشت. بکری اشاره‌ای به نام کاندیدای رقیب سیسی نکرد و تنها گفت: این کاندیدا دوشنبه که آخرین مهلت مقرر برای کاندیداتوری است، مدارک خود را ارائه خواهد کرد، او یک کاندیدای حزبی غافلگیرکننده است.


تحریم انتخابات فرمایشی
برخی از گروه‌های سیاسی مصری مانند گروه اخوان المسلمین که اکنون فعالیت آن ممنوع است، به هیچ عنوان این انتخابات و شخص السیسی را قبول ندارند و اعتقاد دارند «محمد مرسی» رئیس جمهوری قانونی این کشور بود که با کودتا کنار گذاشته شد.
برخی رسانه‌های عربی و عربی زبان مانند شبکه الجزیره و خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه اعلام کردند علاوه بر مخالفان دولت، پنج شخصیت مصری نیز با صدور بیانیه‌ای، السیسی را متهم کرده‌اند که وی مانع هرگونه رقابت سالم در این انتخابات می‌شود و در نتیجه خواستار تحریم این انتخابات شده‌اند و این در حالی است که کمیته ملی انتخابات مصر اعلام کرده است سلامت و شفافیت این انتخابات را تضمین می‌کند.
«عبدالمنعم ابو الفتوح» و«محمد انور السادات» نامزدهای سابق انتخابات ریاست جمهوری، «حازم حسین» و«هشام جنینة» نامزدهای معاون رئیس جمهوری و همچنین «هشام حجی» مشاور پیشین رئیس جمهوری اسبق مصر از جمله شخصیت‌های مصری هستند که خواستار تحریم این انتخابات شده‌اند. عبد المنعم ابوالفتوح از جمله رهبران سابق اخوان المسلمین است که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 یک پنجم آراء را از آن خود کرد، محمد انور عصمت السادات برادرزاده انور سادات رئیس جمهوری اسبق مصر و رئیس حزب اصلاحات و توسعه و هشام جنینة رئیس دیوان محاسبات مصر در دوران ریاست جمهوری محمد مرسی و همچنین رئیس ستاد انتخاباتی «سامی‌عنان» فرمانده سابق ارتش و نامزدی است که چندی پیش دستگیر شد. جنینه شنبه گذشته با سلاح سرد مورد حمله قرار گرفت.
این افراد تاکید کرده‌اند جو ترس و وحشت ایجاد شده در مورد انتخابات و همچنین جدول زمانی برگزاری آن به رقیبان، فرصت واقعی برای ارائه برنامه‌هایشان نمی‌دهد و به همین دلیل ازمردم خواسته‌اند این انتخابات را تحریم کنند و نتیجه آن را هم به رسمیت نشناسند.
روند فرمایشی
هیات ملی انتخابات مصر اعلام کرده است انتخابات ریاست جمهوری این کشور 26 تا 28 ماه مارس (6 تا 8 فروردین 97) برگزار می‌شود.
عبدالفتاح السیسی در هشتم ژوئن سال 2014 عهده‌دار پست ریاست جمهوری شد و در تاریخ هفتم ژوئن 2018 (17 خرداد 1397) دوران چهارساله ریاست جمهوری‌اش به پایان می‌رسد و بدین ترتیب رئیس جمهوری جدید باید از ماه ژوئن سال 2018 آغاز به کار کند.
بر اساس قانون مصر، حتی اگر یک نامزد برای انتخابات وجود داشته باشد یا نامزدهای دیگر کناره گیری کنند و فقط یک نامزد باقی بماند، رای‌گیری باید انجام شود و رئیس جمهوری برای موفقیت در این آزمون، دست کم باید پنج درصد آراء را از آن خود کند و اگر نامزدی این میزان رای را کسب نکند، هیات عالی انتخابات طی 15 روز، بار دیگر نام‌نویسی برای نامزدهای جدید را آغاز می‌کند. 
شواهد و قرائن حاکی از آن است که عبدالفتاح السیسی ر ئیس جمهوری کنونی این کشور برای بار دوم عهده دار پست ریاست جمهوری خواهد شد زیرا هنوز نامزدی قوی که بتواند با او رقابت کند، نامنویسی نکرده است و همه کسانی که به نوعی رقیب‌السیسی محسوب می‌شدند، به نوعی از گردونه انتخابات خارج شده‌اند.
«احمد شفیق» نخست‌وزیر پیشین مصر، «خالد علی» حقوقدان مصری و«سامی‌عنان» فرمانده پیشین ارتش از جمله شخصیت‌هایی هستند که به نوعی از گردونه انتخابات خارج شده‌اند.